Op 28 juni 2015 spraken we over de feestdagen in de islam. Bettina Eroglu gaf hierover uitleg en vertelde wat de feesten voor haar betekenen.

Ramadan

Van dageraad tot zonsondergang wordt gevast. Zieke mensen, zwangere vrouwen, jonge kinderen en alle anderen voor wie het vasten een bedreiging voor de gezondheid kan vormen zijn niet verplicht te vasten. Ramadan is niet alleen vasten, maar brengt je dichterbij het geloof. De geloofsovertuiging wordt tijdens deze maand intenser ervaren. Je leest de Koran, maar dan veel bewuster. Tijdens de Ramadan wordt getracht de hele Koran te lezen (30 delen).
Je bidt tijdens de Ramadan met een diep bewustzijn, een concentratieverhoging.
Het is een maand dat je kijkt en afstand neemt van je minder goede gewoontes.. Zelfbeheersing wordt toegepast! Je tracht zuiverder te leven. Het is een maand van inkeer. Een maand van bezinning, extra aandacht aan verdraagzaamheid, vrijgevigheid en liefdadigheid.

Het kleine feest, Suikerfeest

Na afloop van de vastenmaand, de Ramadan viert men het kleine feest, ook wel het Suikerfeest genoemd. Het kleine feest gaat vooraf aan het grote feest, het Offerfeest dat 2 maanden en 10 dagen later gevierd wordt. Op het kleine feest wordt het einde van de vastenmaand gevierd.
In de ochtenduren is er een speciale gebedsdienst in de moskee. Daarna gaan iedereen bij elkaar op bezoek. Het is een feestelijke dag waarop veel zoetwaren worden gegeten en de kinderen veel snoepgoed eten. Vandaar de naam Suikerfeest.

Het grote feest, Offerfeest

Zoals al werd benoemd volgt 2 maanden en 10 dagen na het kleine feest het grote feest, het Offerfeest.
Dit feest heeft betrekking op het verhaal van Abraham (Ibrahim) en zijn beproeving om in opdracht van God zijn zoon te offeren. Op het laatste moment wordt een schaap i.p.v. zijn zoon geofferd. Vandaar ook de gewoonte doorgaans een lam te slachten. Rien vindt het een moeilijk te verteren zaak om je zoon op te offeren. Bettina vindt dat je het meer naar de geest en minder naar de letter kunt lezen. Er zit een diepere betekenis in dit verhaal. Het vertrouwen tussen Abraham en zijn zoon spreekt Cokkie erg aan. "Ze gingen samen naar het altaar." Je kunt allerlei boodschappen erin lezen, veel wijsheden en levenslessen eruit trekken. 
Bettina vertelde dat het erg voornaam is het onvoorwaardelijk accepteren van opdrachten van God is wat de profeet Abraham als beproeving ervaarde.
Het Suikerfeest is het afsluiten van het vasten op de 27ste nacht van de vastenmaand wordt de openbaring van de Koran aan Mohamed herdacht, dit is een heilige nacht. Een diepe betekenis van het Suikerfeest is het zoet denken en praten met de medemens, een tijd van vergeving.

Na Ramadan bezoek je familie, vrienden, kennissen maar ook de overledenen worden bezocht op het kerkhof.
Bettina vindt het fijner en ook zinniger om geld/schenkingen aan minder bemiddelden te doen i.p.v. zelf als gezin een dier te slachten voor het Offerfeest.

Andere Islamitische feesten zijn:

  • De verjaardag van de profeet.
  • Islam nieuw jaar.
  • De heilige nacht.

Bovenstaande kan misschien voor ons interessant zijn voor een volgende bijeenkomst.

N.a.v. onze vragen vertelde Bettina:

  • Dat in de Turkse moskee gepreekt wordt in het Turks. Elke moskee doet de preek in eigen taal. Vandaar het stuk "versnippering". Het gebed wordt altijd in het Arabisch uitgesproken. Vertalen is verraden is een uitdrukking die klopt. Bij vertalen mis je een bepaalde gevoelswaarde in de woorden.
  • 5 maal per dag bidden is een herhaling van het gebed. 5 momenten op de dag waarop je God eert en gedenkt. Per gebed wel verschillende hoeveelheden van handelingen, rakats.
  • Er is voor de Moslims een speciale maankalender met de tijden van gebeden, vasten en de speciale dagen. Dit omdat de Islamitische jaartelling niet synchroon loopt aan de Europese.
  • Twee en een half procent van je vermogen is wat jaarlijks gegeven/afgestaan wordt (Zakat).
  • Vrouwen hebben een belangrijke rol binnen de moskee, geloofsgemeenschappen, alleen omdat meer mannen in het algemeen komen bidden, is daardoor de ruimte van de mannen groter. In Islamitische landen is de indeling van de moskeeën, mannen en vrouwenruimtes evenrediger ingedeeld.